tirsdag 12. juni 2007

Smultronstället

Akk, barndommens uskyldige synder. De strakk seg til noen klossete doktorleker og pargjemsel på låven (med påfølgende nyseanfall). Og vi hadde selvfølgelig vårt eget markjordbærsted. Det var hemmelig, og ingen fikk lov til å si det bort. Det var bare vårt, og vi var grådige.

Så var det turene til Sverige, som på ingen måte var fullstendige uten at jeg fikk min smultronglas. Jeg sanser isen den dag i dag: Sartrosa, på pinne, og med en umiskjennelig villbærsmak, helt annerledes enn jordbærisen man finner i frysedisken. Det kalles nostalgi, og nostalgi forskjønner, foredler og forstørrer. Kanskje jeg i dag ville funnet smaken syntetisk?

I Bergmans film "Smultronstället" ligger Isak i gresset og drømmer om Sara, og filmen handler naturligvis om kjærlighet: Hva gjør vi for kjærligheten, hvordan bevarer vi kjærligheten, hvilket ansvar har vi for våre medmennesker? Er ikke den største synden vi kan begå å forherde hjertet? Å pansre oss for å slippe å oppleve smerten. Eller gjemme hjertet vårt langt, langt bort, så vi ikke har tilgang til det lenger. Som risen som ikke hadde noe hjerte på seg.

"Jag vill möta livets makter vapenlös," sier Karin Boye. "Ja," sier jeg.

Et anstrøk av melankoli i dag. Livet er forgjengelig. Markjordbærstedene forsvinner. Da jeg skulle oppsøke vårt eget sted 20 år senere, hadde skogsmaskinene slukt og kvestet det, lagt det øde.

Det gjelder altså å sanse og nyte mens man kan. Som denne desserten med markjordbær i rødvin. Her får man den syndige alkoholen med på kjøpet!



Provencalske markjordbær i rødvin

INGREDIENSER:
500 g markjordbær
2 ss sukker
2 glass Beaujolais eller annen lett, fruktig rødvin
4 friske mynteblad

FREMGANGSMÅTE:
Strø sukker på jordbærene og ha dem i 4 høye vinglass. Hell så mye Beaujolais over bærene at de er dekket av vin. Pynt med mynteblad og sett i kjøleskap til drikken er skikkelig kald.


Og så Prøysen, da, med sin "Vise for gærne jinter." Jeg kjenner meg igjen (i overført betydning)... og det er selvfølgelig stor synd!

"Oppå Lauvåsen veks det jordbær fine jordbær, raue jordbær,
hele væla er bære jordbær, finn et strå og træ dom på.
Ett er for gammalt, det ska få stå.
Ett er for grønt, det går vi ifrå,
men æille andre ska vi ta med hematt og leve lykkelig med sukker på."


En markjordbærpunsj som prikken over - nåja, hva det måtte være:

35 cl arak
3 dl markjordbær
2 dl sukker

Has på flaske og står i tre måneder. Nytes.

Ingen kommentarer: