lørdag 16. juni 2007

Cream

Vi kommer ikke utenom crème fraîche. Som Suzanne Brøgger sier det i sin bok "Transparens" - i en omtale av sin første roman:

"Som franskmann visste han hva uttrykket 'Crème fraîche' dekker over i overført betydning. Det brukes meget. Det dekker en ung, vakker pike (uberørt), en ny, kreativ tanke, noe ypperlig av enhver art innenfor kunst og vitenskap, noe autentisk, friskt og attråverdig. Jeg hadde derfor kalt min bok det, i selvbevisst forvissning om at mine lystbetonte sanselige oppdagelser og min forskerferd innpå tabuområder rettferdiggjorde denne tittelen..."

Jeg har alltid undret meg litt over denne hangen til å dyrke det uberørte, men det kan vel være snakk om en erobringstrang. Eller følelsen man får når man våkner opp til plettfri nysnø. Selv foretrekker jeg dyrespor i snøen.

Astrid Hjertenæs Andersen berører temaet:

MODELL
Du ville hugge meg
du ville skape meg - skjønn.
Fullkommen
ville du skape meg.

Du sa:
Brenn de bleke blomster
på ditt bryst
og la mine roser gløde!

Du sa:
Strø dine ord for hundene
og tal
mitt språk!

Du sa:
Brenn dine filler
og gå i bad!

Slik talte dine øyne
til min sjel
da du skapte meg.

Jeg er ikke bitter.
Det hvite marmor
er så rent.
Min hvite panne
er så kjølig.
Men min sjel -
finner ikke veien
til sin nye bolig.


Og bildet må bli Sally Manns "Venus after School." Jeg synes det er svært provoserende. Det tipper over. Det nærmer seg virkelig potensielt den store synden. Ikke for den som viser, men for den som ser. Hun har for øvrig utstilling på Stenersenmuseet 21. juni til 23. september. Her:

http://www.stenersen.museum.no/utstillinger.htm


Og overskriften kan jo bety så mangt. For den som er inne i språket. Eric Clapton er nærliggende her og nå:

BAD BOY
I'm just a bad boy, long long ways from home.
I'm just a bad boy, long long ways from home.
But I ain't got nobody to bury me when I'm dead and gone.

Well I'm the cat that scratches and I'm like a dog that bites.
I'll be your box of matches, baby, when you need a light.

I used to have a little girl, only 16 years old,
But her mom and dad put me way out, way out in the cold.
I can't stay here no longer, my luck is running slow.
Gotta keep on moving but I ain't got no place to go.


Som sagt: Overskriften kan bety så mangt. Også noe kulinarisk. Som i denne desserten, som kommer fra kokkelandslaget og som også peker tilbake på mitt forrige innlegg. Forbindelseslinjer, kraftlinjer...

KALD JORDBÆRSUPPE MED PISKET CREME FRAICHE OG BÆR
Ingredienser
250 friske/fryste bær
2,5 dl sukkerlake (like deler sukker og vann)
1 sitron
1 beger creme fraiche
3 ss brunt sukker
eventuelt pynt med friske bær

Fremgangsmåte
Rens bærene godt. Ha dem i en foodprocessor sammen med sukkerlake. Kjøres godt sammen og smakes til med sitronsaft. Sil suppen. Får stå kaldt til servering. Pisk creme fraiche til stiv krem og smak til med brunt sukker. Fordel suppen i dype tallerkner og ha et fint "egg" creme fraiche i hver. Pynt eventuelt med friske bær og syltet appelsinskall, litt pyntesjokolade og frisk sitronmelisse eller mynte.


Crème fraîche kan som sagt bety så mangt...

Ingen kommentarer: