søndag 9. september 2007

Dialog med djevelen

På oppfordring legger jeg inn min lille undringsbetraktning om de himmelhelvetiske tilstander. Den inneholder jo tross alt både lakris og sjokoladelikør.


"Jeg undres," sa djevelen der han satt i sin imaginære oksehudstol og tygget på sin like imaginære lakrisstang. Han hadde nå engang en forkjærlighet for lakrisstenger, og siden det ikke fantes noen begynnelse, slutt eller begrensninger, var det bare å hente dem frem etter behov. Han smattet fornøyd.

"Hva undres du på nå, da?" spurte gud. Hun lå på det fiktive isbjørnskinnet - syntetiske, for all del; man var da skapningsvennlig her! - foran den ditto peisen og viftet med bena."

Jo," innskjøt djevelen og slukte lakrisstangen i ett jafs. "Jeg undres på hvordan de som kaller seg mennesker tenker seg et liv etter døden. Kanskje de tror at de smelter inn i kjernen med alle sine jordiske egenskaper intakt?"

"Men det gjør de jo," sa gud og viftet enda mer velbehagelig med tærne. "Hvis de vil."

"Gudskjelov - holdt jeg på å si - at jeg ikke skal holde styr på dem." Djevelen slikket seg i munnvikene. "Vi får nok hente inn noen av de virtuelle dobermanntispene våre. Ja, fårehunder for din del, selvsagt, kjære."

"Selvsagt." Gud la seg over på ryggen og strakte seg velbehagelig. "Kan du hente litt mer sjokoladelikør til meg, eller skal jeg sende bud på en av englene - de svart- eller hvitvingede?"

Djevelen reiste seg fra stolen. "Nei, det gjør jeg da så gjerne. Våre tjenere får nok å stri med. Jeg lurer på om vi ikke bør anlegge et piggtrådgjerde. Og en mur. Helst mange, kanskje. Når jeg tenker etter..."

Gud smilte kjærlig til ham. "Det er djevelsk godt at de ikke havner her på en god stund. Jeg trives så godt alene med deg og vingeflakserne, vennen min. Det er langt mer fredelig slik..."

Djevelen smilte tilbake. "Vi MÅ ikke ta imot dem, vet du. Vi KAN bare la dem være der de er."

"Nåja." Gud så filosofisk inn i peisilden. "Det kan jo være greit å få utvidet sin horisont om noen millioner år. Ja, det kan bent frem bli spennende. Vi kan dele dem inn i grupper og tildele parseller og lage hindere og andre stengsler og... det kan jo bli GØY!"

Djevelen hentet likøren samt en ny lakrisstang. Så la han seg ned ved siden av gud og stirret drømmende inn i flammene... Jo, det kunne faktisk bli riktig så gøy.


Og sannelig sier jeg eder: Jeg fant en tysk oppskrift på sjokoladelikør! Nytes med lakris til, kanskje.


SJOKOLADELIKØR

6 eggeplommer
200 g sukker
1 vaniljestang
3 dl kremfløte
200 g mørk sjokolade
1 ts kaffepulver
1 klype salt
7 dl konjakk


Rør eggeplommer, sukker og innholdet i vaniljestangen hvitt. Kok opp kremfløten. Brekk sjokoladen i biter og løs den opp i fløten sammen med kaffepulver og salt. Rør den varme fløten inn i eggeplommeblandingen. Avkjøl og bland med konjakk. Fyll likøren på en pen flaske.

1 kommentar:

KuRt sa...

Der var den på plass. Fin fin.

Takk så mye for forumhjelpen din, Persi. Litt flaut det er, men men

:-)