lørdag 19. mai 2007

Søtt og syndig

Jeg tenkte jeg skulle smake litt på bloggens søte og syndefulle muligheter til mer lek og latter enn jeg hittil har boltret meg med andre steder på nettet. Smilet ble imidlertid lettere syrlig da jeg oppdaget at noen hadde lagt beslag på begge nickene mine. Skal jeg ta det som et kvalitetsstempel, hmmm?

Nåja, sånn innledningsvis vil jeg bare se hvordan dette fungerer, men som antydet vil jeg prøve å bidra med noe av ovennevnte i en eller annen form hver gang jeg er her. Vi starter med noe så uskyldig som min yndlingsdessert. Man får selvfølgelig ikke kjøpt den lenger - først inndro Freia den, og et par år senere valgte Dr. Oetker samme puritanske vei - så man må altså lage den selv.

Krokanfromasj

2,5 dl kremfløte
50 g sukker
2 1/2 plate gelatin
1/2 dl vann

Krokan:
75 g mandler
25 g sukker

Finsnitt mandlene. Brun sukkeret i en varm panne og rør inn mandlene. Helles ut på en plate som er smurt med litt olje. La det stivne. Løsne det så med stekekniv og knus i en morter. Stivpisk fløten med sukkeret. Tilsett den knuste krokanen og den oppløste gelatinen. Helles i serveringsskål og avkjøles før servering.


Ved nærmere ettertanke: Man velger selvsagt selv hvor uskyldig formålet skal være.

Ingen kommentarer: